Pages

Tuesday, January 27, 2015

Cara Galakkan Anak Makan

Hari tu balik rumah mama aku kena sound sebab Ayra nampak susut. Mama bising katanya kena jaga makan anak betul2. Jangan lambat bagi makan, kena on time. Jangan mudah putus asa bila suap anak makan, bagi dia makan sampai habis. 

Ok, baiklah. Mama bagi task supaya bila next month balik rumah, mama nak Ayra mesti dah berisi sikit. Oh my! 

Ayra punya habit bila dia rasa makanan tu tak sedap kat tekak dia, lepas 10 suap mulalah sembur2, lepas tu dia buat bunyi 'Wekk', paling teruk dia akan muntahkan makanan yg aku dah suap. Adoi... Pernah sekali aku buat broccoli puree, masuk suapan pertama terus muntah. Taubat dah terus tak letak broccoli sekarang. 

So, semalam aku singgah kedai baby beli feeding bowl dgn sudu baru utk Ayra. 

Hypothesis: Ayra mesti curious nak tau dan dia akan makan bila aku suap dgn sudu dan mangkuk baru yg nampak lebih menarik. 

Yes, Alhamdulillah. Hypothesis aku betul. So ujian aku ni signifikan la kiranya. Bahaha. Amek ko keluar statistik. 

Semalam banyak dia makan, sambil suap sambil layan dia main dan tengok ZooMoo. Memang kena sabar bab2 nak suap dia ni. Yang penting anak kenyang.

Tips and tricks:

1. Pastikan makanan yg disukai anak dan berkhasiat
2. Gunakan utensils yg menarik dgn watak kartun atau color yg menarik
3. Ajak dia main sambil suap dia makan
4. Sabar, sabar, sabar. (Jangan jadi macam aku yg cepat give in)


Ini budak top up dgn EBM lepas habis makan sambil tengok kartun.









No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com