Pages

Thursday, September 25, 2014

Tabiat Buruk

Pagi ni rasa tak sihat lak. Hidung dah berair sejak 2 hari lepas. Agaknya aku berjangkit dgn Ayra. Takpelah, asalkan Ayra dah recover. Mungkin khasiat susu ibu bantu cepat pulihkan demam dia. Alhamdulillah. Semalam mula bersin2 waktu malam, tambahan pulak petang2 hujan lebat. Bagi naik mood sikit, mari menulis entri. Hari ni nak cerita pasal tabiat buruk. Aku ada. Banyak betul.

1) Suka shop online
Ini macam contagious. Gila aku ni. Selagi ada internet access kat office, selagi tu tangan rajin benor bukak website tudung, barang2 baby, nursing dress/jubah. Haihhhh. Macam mana nak stop addiction ni? Asal balik dari office, bawak parcel poslaju, sure Shafiq tanya, "Ni bila masa pulak beli?", "Mummy ni suka sgt beli online!". Itu dinamakan terapi. Aku suka pergi website One Baby World, Fabulous Mom, Poplook, Sugarscarf, Radiusite, Zawara, Cala Qisya, Bella Ammara dan lain2. Banyak nak listdown. Bila shop online utk anak, dalam otak cakap, "Ah takpelah, untuk Ayra jugak."

2) Tak suka (malas) lipat & iron baju
Aku rasa ramai jugak kot yg macam aku. Bab2 basuh baju, jemur, angkat aku suka. Tapi bab lipat, iron, aku lemau. Sanggup longgok dalam bakul besar letak baju, dengan alasan tunggu weekend nak lipat baju secara maraton dgn Shafiq. Aku siap cakap kalau boleh nak upah orang lipat baju, sehelai 10sen.

Iron baju pun sangat lemau. Aku akan iron baju malam/pagi sebelum kerja. Bukan macam sesetengah orang yg iron baju utk 5 hari kerja. Pemalas betul aku. Nasib baik Shafiq ok je utk iron baju kerja dia sendiri. Dia kesian kat aku sejak aku pregnant lagi. Tapi baju dia yg lain, akulah yg iron. 

3) Tarik seat belt bila driver lain bagi lampu tinggi
Aku rasa tabiat 'Tarik seat belt bila driver lain bagi lampu tinggi' ni berlaku kat ramai orang jugak. Aku kalau jalan dekat2 memang tak pakai seat belt, senang Ayra nak nenen. Lepas tu bila in coming cars bagi lampu tinggi, kelam kabut tarik seat belt, sebab bajet depan sure ada roadblock. 


Eh, lately teringin Nescafe yg ada foam. Ini pelik. Sebab aku orang teh. Bukan kopi. 


Ini bukan hasil online shopping.
Tapi kirim makcik aku beli kat NZ masa warehouse sale.
Lebih jimat $$$.


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com