Pages

Wednesday, September 10, 2014

Achievement Unlocked

NIP (nursing in public). Dulu masa belom ada anak, tengok ibu2 nurse anak in public, i was like "My oh my, macam mana dia buat tu? Tak nampak boobies ke?"

Alhamdulillah, i manage to breastfeed Ayra in public discretely without a nursing cover. Bunyi macam hebat. Thanks a lottttt to my nursing tops yg sangat banyak available online. Oh, itulah tujuan shop online. Alasan kat suami, "Beli baju nyusulah babahhhh." Senang sangat ada nursing top ni. Tak payah selak baju nampak perut yg belom kempis lagi tu. Just selak sikit kat area boobs and terus bagi anak nenen. Sambil jalan2 & shopping pun boleh nenen without a fuss!

Lepas tu achievement lagi 1, aku berjaya tukar diaper Ayra anywhere masa pergi jalan2. Dalam kereta tu dah selalu sangat, sebab habit si Ayra ni asal jalan naik kereta dia paling suka, nenen dalam aircond, tidur atas lap aku dan yakkkk. Maka mummy & babah dah makin expert bab2 tukar diaper dlm kereta. Hihi. 

Oh, my Jumpsac ring sling dah sampai, lepas ni harus praktis nursing dalam ring sling pulak. Tu lg discrete sebab tak perasan langsung baby tengah nenen dalam tu. Wahai ibu2, saya syorkan babywearing & sangat recommend.

Kalau ikut pengalaman aku, aku tak terus beli any baby carrier sehingga aku mencuba ring sling and wrap utk Ayra since dia 2 bulan. Bagi aku, ring sling senang sebab on the go compared with wrap yg aku rasa agak leceh sikit sebab kena angkut kain tebal2 and proses melilit tu macam susah sikit. Tengok mommies yg terer & hard core pakai wrap ni buat aku respek kat diorang. 

Aku mula dengan ring sling yg aku rent dari Selat Tebrau Babywearers (STB) dengan hanya RM15/2 weeks. Siap pinjam sampai 2 bulan tu. Sebab aku dah mula jatuh cinta dgn ring sling. Husband pun dah mula bagi galakan sebab dia nampak benefit of babywearing di situ. Lepas tu lagi la dia galakkan aku beli sendiri ring sling. Fuhh, bila dah pegang ring sling sendiri, rasa syok gila. Haha. Sebab aku rasa aku macam dah obses dgn babywearing. Ibu2, please aware yg crotch carrier adalah tidak baik utk bayi anda. Sila buat research & google kenapa tak sihat ye. Dan penting utk tidak membuat forward facing utk bayi. Boleh tengok kat bawah ni;






Carrier yg bawah ni adalah yg recommended dan selamat dari aspek posisi kaki bayi yg lebih relaks;

Ring sling Pandora Series. From Jumpsac Baby.

Ni pun Pandora. Tapi semua sold out. T_T

Ni yg aku beli akhirnya

Eyeing on this Boba 4g

Nak nangis sebab lawaaa. From neezaneedles.

Ni pun comel sangat. From Snuggbaby.

3 comments:

  1. boba panas la nina.. kalau material 4g dgn 3g sama la.. qi pakai 3g masa amna. bila kawan beli jumpsac delivered ke opis I is jeles dgn material jumpsac yg lembut dan sejuk

    ReplyDelete
  2. i mean.. i would recommend local made ssc

    ReplyDelete
  3. Oh boba panas eh? Maybe tak sesuai dgn climate kita kan..Oklah, nina akan consider snuggbaby/tugeda/neezaneedles.

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com