Pages

Sunday, September 28, 2014

Milk Booster

Aku masih tercari2 ilmu breastfeeding ni. Kalaulah ada diploma course 6 bulan memang aku dah enroll dah. Syukur masih menyusukan Ayra secara exclusive. Banyak naaa iklan utk tambah susu la. Shaklee, Mom's Coklat Penggalak Susu, Lacto Mom. U name it.

Tapi bagi aku any milk booster yg dalam bentuk supplement ni tak menbantu aku. U know bab2 disiplin makan supplement ni ramai yg masih kurang berjaya. Aku admit, aku ada beli Shaklee ESP tu. Aku minum buat breakfast masa dalam pantang. Campur susu strawberi/milo. Sedaplah jugak. Tapi sejak akhir2 ni, dah malas minum ESP tu. Lepas tu mak aku akan update selalu, "ESP tu minum tak?"  

Bila aku dah baca buku Panduan Penyusuan Ibu, tips nak bagi susu meriah bukan susah sgt pun. Kenalah konsisten dan rajin mengepam. Atleast 3-4 jam sekali. Ha, macam konsep demand and supply. Aku ni nak dapat 3 jam sekali susah sikit, sebab kadang2 meeting terpaksa menahan jap. Bila kita dah selalu pam ikut time, our boobies akan secara automatiknya generate susu balik and refill semula la. Pernah jugak aku asyik mengadap komputer, tiba2 rasa bra basah. OMG! OMG! Cepat2 aku kasi pam. 

Aku ikut cara aku. Cara mudah. Bila aku makan nasi, minum air masak banyak, maka meriahlah susu. Cuma ada hari2 tertentu aku request Shafiq belikan soya milk fresh. Aku tak suka soya kotak sebab ada preservatives. Cuma sekarang ni aku observe Ayra kurang sikit nenen sebab dia asyik nak main je. Memang macam tu ke? She's now 5.5 months with current weight of 6.7kg. Ok je kan?

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com