Pages

Wednesday, November 19, 2014

Review: Medela Swing

Ayra dah masuk 7 bulan dan fully breastfed walaupun dah start solid. Alhamdulillah. Hari ni aku nak share experience aku terhadap Medela Swing Breastpump. Aku beli kat One Baby World JB masa aku pregnant 8 bulan lagi. Ni dengan pakej cooler bag, ice pack, storage bottle and nursing bra, semuanya RM 790.00 kalau tak silap. Masa tu aku tak fikir pun nanti lepas bersalin susu banyak ke tak? Ayra reject breastmilk ke tak? Tawakal je. Lagipun aku dah study dari review orang yg Medela ni bagus.

Disclaimer: This is my point of view, setiap orang pengalaman berbeza.

Pros:

- suction lembut mimic baby's suction
- handy, ringan, kecil 
- pam yg senyap & almost unnoticeable (ni kawan2 aku cakap sbb bila diorang pegi bilik aku, diorang tak     sedar pun yg aku sambil mengepam discretely)
- bentuk bulat yg comel
- sangat mudah nak assemble parts
- sangat mudah nak basuh parts sebab tak banyak parts
- compatible dgn storage bottle brand Autumnz, Bumble Bee, Jingle Jungle
- boleh guna direct current (DC), 4 biji battery AA atau powerbank (ni aku baru discover!)
- boleh beli milk collection cup utk breast sebelah lg (elak pembaziran susu)

Tips: 
untuk guna powerbank, beli USB cable Lacte breastpump kat fabulous mom online (RM18.90). Aku  dah bereksperimen dgn powerbank Lacte officemate aku. So, aku berjaya! Guna powerbank power suction lebih baik mcm guna DC compared with guna battery mcm slow sikit.



See, it's working with Lacte USB cable!

Cons:

- harga agak pricey 
- pernah 2x berlaku backflow
- spare parts pun agak pricey

Cara elak backflow:

1) pastikan semua parts kering
2) pastikan pam berada lebih tinggi dari breast anda. kalau pam atas lantai, tinggikam kedudukan pam tu (boleh letak atas beg)

Jika berlaku backflow:

1) off pam dgn segera bg elak susu masuk pam yg bahagian dlm
2) basuh tiub yg dah dimasuki susu & keringkan
3) check pam bahagian dalam & pastikan tiada susu yg masuk bahagian elektronik (kalau susu masuk, pam boleh rosak & bersemut).

Ni jelah review aku pasal Medela Swing Single Pump. Aku puas hati dgn hasil tuaian setiap hari. Nak susu meriah? Kena pam setiap 3-4 jam sekali, minum air masak 2L sehari, eat well, jgn stress dan paling penting faham konsep supply & demand. Yang utama sekali, doa utk dimurahkan rezeki anak. Hope this helps mom-to-be yg masih mencari2 breastpump apa yg sesuai. Happy breastfeeding! 


One happy baby



No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com