Pages

Monday, October 7, 2013

Short Update

Lama tak tulis apa2 kat blog.
Lately nak menaip tu rasa 'bercinta' sangat.
Sekarang dah masuk 3 bulan.
Tak sabar nak masuk 2nd trim.
Tapi perut dah makin obvious.
Dah ada orang yg tegur perut nampak besar.
"Jangan2 ada 2 tak?"
"Ish, takdelah kak, haritu scan nampak 1 je, lagipun takde genetik kembar."

Lately, dah malas nak pakai baju kurung.
Kain tu buat perut rasa senak.
So, end up dengan beli maxi poplook banyak2.
Best je pakai maxi sebab rasa loose.
Kalau kat rumah pun tak best dah pakai seluar ni.
Suka lagi pakai kaftan.
Janji perut aku happy. Eh?

Alhamdulillah, selera makan adah ada.
Cuma kadang2 tu memilih.
Dah muak sebenarnya makan lauk2 kedai ni.
So haritu request kat husband minta tolong goreng2 kan nasi dan bihun.
Bukan ngade2 tau, tapi aku tak boleh bau tumis2 ni.
Weekend pun breakfast nak yg homemade jugak.

Aku terfikir esok2 kalau aku nak deliver kat hosp gov,
masa buat stitching tu diorang bius tak?
Aku tak nak fikir sakit contraction masa bersalin.
Sebab aku dah tak sabar nak cepat bagi baby lahir.
Tak sabar nak golek2 dengan baby.

Kalau aku beranak kat gov,
sebab husband aku staf sana,
Bolehlah nurse2 tu bagi extra care kat aku.
Wad pun boleh upgrade yg best.
Tapi...tapi...tapi...
Dah pernah cakap kat husband,
"Yang, utk deliver kali pertama ni, nak gi kat KPJ la."
Husband pun ok je.
Tapi bila fikir balik kalau aku tiba2 kena emergency c-sect?
Mestilah bil lagi mahal.
Lagipun company aku hanya boleh cover ubat2 je. =_="

Hm, hm.. Nak beli maternity pillow ah.
Nak tidur sekarang kemain payah nak cari pose terbaik.
Selalu mengiring tapi nak kena sendal bantal kat spine.
Jadi, haruslah dapatkan 1 segera!
Hai lah mata, kenapa asyik ngantuk2 je ni?
Memang preggy macam tu eh?
Rasa nak bam-bam je.

Oh, aku dah tak minum Anmum dah.
Walaupun perasa mango bagai.
Sebab aku lebih favor susu kambing hi-goat.
Tapi masa nak conceive pun aku memang amalkan.
Orang cakap panas. Ye ke?
Aku minum susu je kot bukan makan daging kambing.
Tapi yg pasti ramai kawan2 aku cakap susu kambing bagus,
anak inshaAllah tak mudah kena jaundice.
Plus, aku ni darah B+, Dr aku cakap orang2 darah B bagus minum susu kambing.

Lagi 1, sekarang dah kena rajin buat latihan Maths
atau apa2 soalan berbentuk IQ.
Ala, simple Maths pun takpe.
Jangan korang buat Addmaths F4/F5,
lagi stress hoi..
Korang tau kenapa orang Yahudi pandai2?
Sebab masa mak diorang pregnant, mak diorang rajin buat Maths, makan kekacang.
So, tak salah kalau kita ambil contoh perkara yg baik mcm ni kan?

Eh, tadi tajuk kata 'Short Update',
ni dah panjang lak.
Ok, bai.

4 comments:

  1. masa buat stitching tu diorang bius tak? --> my frens ckp TAK.
    Hai lah mata, kenapa asyik ngantuk2 je ni?
    Memang preggy macam tu eh?--> Memang sbb badan suruh kite rehat lebih..hehe..sbb hormon bdn buat byk kerja, nak protect baby, nak protect mak, jadi bdn kite cpt penat.
    Orang cakap panas. Ye ke? -> TAK PANAS. kalau raw goats milk, mungkin. yg hi-goat, dah jadi susu tepung, nak panas kebendanya..minum je. Goats milk bersifat ALKALI. Susu lembu bersifat acidic. Better Alkali :)
    Nak bersalin nanti baru makan kambing sebab org kata ada yg leh jump start the contraction, leh induce labour. Me makan kambing, lusa terus beranak. gegeeegge

    ReplyDelete
    Replies
    1. I pun dah tanya masa stitching tu kalau gov hosp mmg tak bagi bius. tp epidural tu lain kan? why certain people opt tak nak epi?
      mcm mana nak sng bersalin & kurang sakit selain hypno?

      Delete
    2. OK first things first, bersalin mmg sakit :D hehehe sebab nak keluarkan segala dosa2 kita. Taknak sakit, time pgnant byk solat taubat. Itu je ubat dia. C-zer or normal, kedua2nya akan sakit. Tapi segalanya akan hilang once dapat hold baby :)
      Epidural ni, ceritanya panjang, u;ve got to google the disadvantages of epidural. Long term side effect of epidural last a lifetime. Me-sampai skang sakit pinggang tak hilang sama mcm pregnant, pastu die rosakkan voice box -suara dah lain sket, dia cause permanent short-term memory loss. Sket2 terlupa. Terlupa dah mcm asik bengong. :P Fikiran jadi lembab. Banyak lagi. u need to read more. Tapi ada orang, sbb dah taktahan sgt, die last2 opt for epidural. me csect. So mmg ade anesthetic epidural. Kalau tak, mmg mampos la rase perot kena robek. Tapi - tu pun i rasa gak. Side effect mmg smpai skg especially part lembab tu. SUSAH gile nak fikir sesuatu bende yg mudah skg ni. Asik lupa pun sgt obvious. Pegi dapur, astu lupe nak buat ape. Astu pegi hall blk. Dah ingat, pegi dapur semula. Lupa blk. -begitulah. Certain ppl taknak epi sebab nak opt for NATURAL - gentle birthing -pun u have to read more. Natural birthing, free of drugs, kite bersalin ikot mcm mana Allah jadikan setiap perempuan boleh bersalin tanpa ape2 bantuan. but about that, u have to read more...

      Delete
    3. Nnt nak kena cari buku, i tak suka baca dr skrin. pening. Thanks for sharing.

      Delete

 

Template by BloggerCandy.com