Pages

Tuesday, December 23, 2014

Picky Eater?

I don't know whether to classify my baby as a picky eater or not. She has just started eating solid since 6 months and found out that she loves eating according to her preference. I've tried avocado, carrot, sweet potato, broccoli, banana, pumpkin, pear, apple, rice, papaya, organic oat, dates, spinach, fish. 

Food that she say NO:
- broccoli (she vomited it out)
- carrot
- pumpkin
- sweet potato


I guess she dislikes those bottom two sebab ikut babah dia. Shafiq pun tak suka pumpkin dan keledek. Patutlah anak pun ikut jugak. Aku je yg suka labu dan keledek. 

Pernah aku buat bubur nasi campur karot pun diketapnya mulut tak nak bukak. Haih. Yang manis bercampur kurma memang jadi favorite Ayra. Haha. Ni macam aku, sebab aku suka kurma.

Mama dah bising suruh bagi Ayra banyak makan bubur nasi, aku manjang bagi dia makan puree je. Dah tu yg senang buat. Sebab aku akan prepare puree untuk 4 hari berdasarkan 4-day rule tu. Bila aku buat bubur nasi + broccoli + tenggiri dia makan sikit je. Bila dia makan sikit, aku lak nak sentap sebab mesti aku masak tak sedap. Bahaha. Ntah ape2 je. Yelah, bubur tu takde rasa kan, sebab baby bawah setahun tak boleh bagi garam, gula tu semua. Even madu pun tak boleh, sebab berisiko kena Botulisme. 

Lepas ni aku nak try bagi brown rice, peas, mango and peach. So far, Alhamdulillah dia takde alergik apa2 makanan kecuali yg dia betul2 reject. Fresh fruit pun dia suka. Aku potong banana or papaya, letak dalam clevafeed dan bagi dia gigit-gigit. Kira tu macam teether jugaklah. Ibu2 boleh tengok chart ni baru dapat idea nak masak apa.






No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com